انبار مواد غذایی

در رابطه با انبار مواد غذایی باید گفت فلسفه پیدایش تجهیزاتی مانند یخچال فریزر و پیش از آن طراحی مکان هایی به نام سردآبه چیزی جز حفظ ارزش مواد غذایی نبوده و نیست. امروزه روز انبار مواد غذایی با روش های پیشرفته ای انجام می شود. مواد غذایی دارای دو دسته فساد پذیر و فسادناپذیر هستند که در شیوه انبارداری انبار مواد غذایی متفاوت از یکدیگر می باشند.

در واقع برای انبارداری انبار مواد غذایی  این دو دسته از مواد غذایی از تکنیک ها و تجهیزات متفاوتی استفاده می شود و دما و رطوبت و تهویه در سطوح متفاوتی تنظیم می شود. البته اشتباه نکنید؛ منظور از مواد غذایی فساد ناپذیر در واقع آن دسته از مواد غذایی است که دیرتر فاسد می شوند.

برای اطلاع از شرایط و خدمات ترخیصکار محصولات سوپرمارکتی با کارشناسان ما تماس بگیرید .

به عنوان مثال مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات خشک شده، آجیل ها، کنسروها، حبوبات، غلات، عسل، ادویه جات، مرباها و انواع ترشیجات دارای تاریخ انقضای بیشتری نسبت به مواد غذایی مانند لبنیات، بستنی، میوه های تازه، سبزیجات، ماهی، گوشت و مرغ، و سوسیس و کالباس  می باشند.

در نتیجه شرایط برقرار در انبار مواد غذایی به نوع ماده غذایی بستگی دارد.

صادرات

رعایت استانداردها در انبار مواد غذایی منجر به حفظ سلامت و ارزش غذایی محصولات خواهد شد. به ویژه اگر قرار باشد مواد غذایی برای مدت زمان طولانی در انبار مواد غذایی ذخیره شوند.

طراحی کانال های تهویه در انبار مواد غذایی ، طراحی مسیرهای تردد در انبار مواد غذایی ، تنظیم شرایط نورپردازی در انبار مواد غذایی ، چیدمان اصولی قفسه ها در انبار مواد غذایی ، تنظیم دمای محیط در انبار مواد غذایی ، حفظ بهداشت توسط کارکنان و تفکیک اصولی محصولات در انبار مواد غذایی همگی از جمله الزامات انبار مواد غذایی می باشد.

صادرات

استاندارد انبار مواد غذایی

انبار مواد غذایی دائما توسط چک لیست های اداره بهداشت و واحدهای کنترل کیفی رصد می شود. به همین دلیل بسیار مهم است که استاندارد انبار مواد غذایی به درستی رعایت شود. به عنوان مثال در انبار مواد غذایی به هیچ عنوان نباید از متریال های مستعد خوردگی و پوسیدگی استفاده شود.

در  انبار مواد غذایی طراحی قفسه ها معمولا از فلزات قابل شستشو و بهداشتی مانند استیل و فولاد گالوانیزه و یا پلیمرهای بهداشتی استفاده می شود. نه فقط قفسه ها، بلکه سایر تجهیزات  انبار مواد غذایی مانند بدنه یخچال ها، پالت ها، ترولی ها و تجهیزات خنک کننده نیز باید ضد زنگ باشند چرا که رطوبت در فضای انبار سطح بالایی دارد.

برای اطلاع از شرایط و خدمات ترخیصکار مواد غذایی با کارشناسان ما تماس بگیرید .

دقت داشته باشید که بیشترین تمرکز در بحث استاندارد انبار مواد غذایی به اصول بهداشتی باز می گردد. رعایت استانداردهای دمایی در انبار مواد غذایی ، بهداشت عمومی انبار در انبار مواد غذایی ، چیدمان اصولی برای انبار مواد غذایی ، تنظیم نورپردازی در انبار مواد غذایی ، استفاده از کفش و لباس های مخصوص برای تردد در انبار مواد غذایی

یا استفاده از تجهیزات قابل شستشو، رعایت زنجیره سرد برای مواد غذایی بالقوه خطرناک در انبار مواد غذایی ، تفکیک محل نگهداری مواد شوینده در انبار مواد غذایی ، پرونده بهداشتی کارکنان انبار انبار مواد غذایی ، رعایت فاصله بین پالت ها، ممنوعیت ورود افراد متفرقه، تنظیم رطوبت و تهویه و رعایت نکات ایمن همگی در دسته بندی استاندارد انبار مواد غذایی قرار دارند. 

برای اطلاع از   صادرات مواد غذایی به امارات  با کارشناسان ما تماس بگیرید

اصول انبار مواد غذایی

تنظیمات دما یکی از مهمترین اصول انبار مواد غذایی می باشد. این دما بستگی به نوع مواد غذایی موجود در انبار دارد با این حال بهترین دمایی که می توان برای محیط انبار در نظر گرفت دمایی بین 3 تا 6 درجه سانتیگراد می باشد. این دما برای سردخانه ها و انبار نگهداری مواد غذایی منجمد متفاوت است.

استفاده از عایق حرارتی در دیواره های انبار، عایق کاری درزهای درب و پنجره به منظور جلوگیری از تبادل هوا با محیط بیرون، استفاده از شیشه های رنگی و ضد اشعه ماورابنفش خورشید، ضد حریق بودن تجهیزات، نصب سیستم های امنیتی و اطفای حریق، نصب دوربین های مدار بسته

محدوده کشی انبار، جلوگیری از اختلاف دمای شدید روز و شب، طراحی کف انبار در سطحی پایین تر از سطح زمین، بهره مندی از تجهیزاتی مانند گرماسنج، سیستم تهویه، سیستم تنظیم رطوبت، مجهز بودن پنجره ها به توری، استفاده از تجهیزات روشنایی استاندارد، طراحی استاندارد مسیرهای تردد و چیدمان اصولی قفسه ها همگی از اصول انبار مواد غذایی می باشند.

برای اطلاع از شراط صادرات مواد غذایی به افغانستان با کارشناسان ما تماس بگیرید

شرکت بازرگانی مواد غذایی در تهران

استاندارد هوا در انبار مواد غذایی

عدم توجه به استاندارد هوا در انبار مواد غذایی ممکن است باعث تخریب و فساد مواد غذایی شود. جریان داشتن هوا و تنظیم دمای استاندارد و تهویه اصولی است که مواد غذایی را از شر فساد در امان نگاه می دارد. یکی از تکنیک های تنظیم سطح رطوبت در انبار مواد غذایی استفاده از خزه می باشد.

یکی از مهمترین نکات استاندارد هوا در انبار مواد غذایی، وجود سیستم تهویه مناسب و گردش هوای مطلوب بین قفسه ها می باشد. به همین دلیل بسیار مهم است فضلای بین قفسه ها و پالت ها به گونه ای باشد که هوا به شکل آزاد جریان داشته باشد. دقت داشته باشید که هواکش های تهویه باید از لحاظ ایمنی مورد بازرسی قرار گیرند. در صورت بی توجهی به ایمنی این تجهیزات ممکن است آسیب هایی چون آتش سوزی رخ دهد.

برای اطلاع از شرایط صادرات موادغذایی به چین با کارشناسان ما تماس بگیرید

یکی از گازهایی که در انبار مواد غذایی ساطع می شود گاز اتیلن است که معمولا حاصل واکنش های طبیعی میوه جات و سبزیجات می باشد. این گاز باعث پخته شدن سریع میوه می شود در نتیجه باید سریعا از انبار مواد غذای خارج شود و تراکم آن در انبار به حداقل برسد. این یکی از مهمترین نکات در استاندارد هوا در انبار مواد غذایی می باشد. خارج کردن هوای گرم از انبار و تهویه از اکسیداسیون مواد غذایی جلوگیری خواهد کرد. بسیار مهم است که دمای انبار مواد غذایی تحت هیچ شرایطی به بیش از 15 درجه سانتیگراد نرسد.

چک لیست انبار مواد غذایی

توجه به استانداردهای انبار مواد غذایی منجر به تیک خوردن کامل چک لیست انبار مواد غذایی و کاهش ضایعات و افزایش بهره وری خواهد شد. اما این چک لیست شامل چه مواردی می شود؟ مواردی که در این چک لیست وجود دارد در ارتباط با بهداشت عمومی انبار، بهداشت کارکنان، بهداشت تجهیزات و ایمنی می باشد.

از جمله مهمترین موارد در چک لیست انبار مواد غذایی می توان به نور انبار، دمای انبار، رطوبت انبار، تهویه، کف، دیوارها و سقف، تجهیزات اضطراری، سیستم های اعلام و اطفای حریق، امنیت انبار، استاندارد بودن مسیرهای تردد، چیدمان قفسه ها، جعبه کمک های اولیه، تابلوهای ایمنی، لباس کارکنان انبار، تفکیک مواد غذایی، قابل شستشو بودن تجهیزات، عدم استعمال دخانیات، دسترسی آسان به قفسه ها، سیستم انبارداری و در و پنجره های انبار اشاره کرد.

برای اطلاع از صادرات مواد غذایی به استرالیا  با کارشناسان ما تماس بگیرید

دستورالعمل چیدمان انبار مواد غذایی

یکی از مهمترین موارد قابل توجه در انبار مواد غذایی، سیستم چیدمان قفسه ها می باشد. این سیستم باید بر اساس دستورالعمل چیدمان انبار مواد غذایی صورت گیرد. در واقع چیدمان مواد غذایی باید به گونه ای باشد که امکان دسترسی به محصولاتی که مدت زمان کمتری در انبار می مانند و نرخ خروج بیشتری دارند در سطح بالاتری قرار داشته باشد.

دستورالعمل چیدمان انبار مواد غذایی می گوید که شیوه چیدمان قفسه ها باید به نحوی باشد که بالاترین سطح از بهداشت رعایت گردد و کمترین میزان خسارت به محصولات وارد شود. بسته به نوع مواد غذایی لازم است که از سیستم های FIFO یا FEFO استفاده شود. اجرای این سیستم ها در چیدمان مواد غذایی کمک می کند تا محصولات غذایی با تاریخ انقضای کمتر و مدت ذخیره سازی بیشتر، سریع تر از انبار خارج شوند.

برای اطلاع از صادرات مواد غذایی به اروپا  با کارشناسان ما تماس بگیرید

شرایط بهداشتی انبار مواد غذایی

انبارداران زیادی به دلیل بی توجهی به شرایط بهداشتی انبار مواد غذایی، تمام سرمایه خود را از دست داده اند. رعایت شرایط بهداشتی انبار مواد غذایی نه تنها منجر به حفظ سرمایه خواهد شد بلکه ارزش مواد غذایی را در سطح بالاتری حفظ می کند، منجر به حفظ طراوت و تازگی مواد غذایی می شود، ضایعات را کاهش می دهد، بهره وری را بالا می برد و منجر به گردش سرمایه بالا خواهد شد.

به طور کلی هیچ چیز به اندازه رعایت شرایط بهداشتی انبار مواد غذایی نمی تواند همزمان نرخ ضایعات را کاهش و نرخ بهره وری را افزایش دهد. به ویژه اگر قرار باشد مواد غذایی صادراتی را در این انبار ذخیره کنید. در نتیجه مدت زمان بیشتری نیاز به ذخیره سازی وجود دارد و رعایت سفت و سخت تر بهداشت انبار مواد غذایی الزامی خواهد بود.

آیین نامه انبار مواد غذایی

بندهای مختلفی در آیین نامه انبار مواد غذایی مطرح شده اند. از مساحت انبار گرفته تا استانداردهای مربوط به درب و پنجره و سیستم تهویه و قابل شستشو بودن تجهیزات. در آیین نامه انبار مواد غذایی مطرح شده است که چه شرایطی برای حضور کارکنان در انبار مواد غذایی لازم است برقرار باشد.

برای اطلاع از  صادرات مواد غذایی به کانادا  با کارشناسان ما تماس بگیرید

چه نوع مواد غذایی در چه شرایط دمایی نگهداری شوند، چگونه از ورود حشرات و جانوران موذی جلوگیری شود، قفسه بندی ها چگونه باشد، شرایط نورپردازی به چه نحوی باشد، دسته بندی مواد غذایی در گروه های مختلف چگونه انجام شود و چگونه ایمنی در بالاترین سطح خود برقرار شود. بسیار مهم است که انبارداری مواد غذایی طبق آیین نامه انبار مواد غذایی انجام شود تا نرخ ضایعات به حداقل و سطح بهداشت به حداکثر برسد.

انبار مواد غذایی ایران 

انبار مواد غذایی ایران در واقع محلی برای ذخیره سازی مواد غذایی به شکل استاندارد و اصولی با کمترین نرخ ضایعات می باشد. بهینه بودن شرایط انبار مواد غذایی این امکان را ایجاد می کند تا کمترین آسیب متوجه محصولات شود و سرمایه تان حفظ شود. بسیار مهم است که انبار مواد غذایی صادراتی دارای شرایط مطلوب و ایده آل باشد چرا که این مواد غذایی قرار است نماد صلاحیت و اصالت شما نزد خریداران باشد.

برای اطلاع از  صادرات مواد غذایی به سوئد با کارشناسان ما تماس بگیرید

تنظیم دما، تهویه، نور، ایمنی و بهداشت در انبار مواد غذایی ایران چه در بخش مواد غذایی لبنی، میوه ها و مواد پروتئینی و چه در بخش انبار مواد غذایی فساد ناپذیر اهمیت ویژه ای دارد. به همین دلیل از تجهیزات مدرن و پیشرفته برای مراقبت از سلامت محصولات غذایی استفاده می شود. شما می توانید برای بهره مندی از خدمات انبار مواد غذایی و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در پایا تماس حاصل نمایید.

با تیم ما در تماس باشید

با پر کردن فرم زیر میتوانید از مشاوره رایگان و تماس مشاوران ما بهره مند شوید.

درخواست شما با موفقیت ارسال گردید!
در ارسال درخواست مشکلی رخ داده است. لطفا فرم را به دقت تکمیل نمایید.