مجوز صادرات محصولات غذایی

یکی از دریچه های روشنی که به سوی هر تولید کننده مواد غذایی به ویژه در ایران می تواند باز شود، فرصت پیدا کردن برای صادرات محصولات غذایی است. محصولات غذایی بازار پر رونقی در تمام نقاط جهان دارد. چنانچه شما بتوانید به عنوان یک تولید کننده ذائقه و سلیقه مردمان مناطق مختلف جهان را کشف کنید و سعی در شخصی سازی برخی محصولات تان مطابق با ذائقه و میل آن ها نمایید بی شک به یکی از ستارگان عرصه صادرات تبدیل خواهید شد. اما لازمه موفقیت در امر صادرات محصولات غذایی لزوما چنین چیزی نیست. شما می توانید محصولات غذایی که هم اکنون در حال تولید آن ها هستید را برای صادرات بسته بندی و آماده سازی نمایید. یعنی دقیقا همان محصولاتی که در بازار ایران پخش می کنید را در بازار جهانی در بسته بندی های متفاوت یا همان بسته بندی های مشابه تزریق نمایید.

برای موفقیت در حوزه صادرات محصولات غذایی شما به طی مراحل مختلفی نیاز دارید. تعدادی از این مراحل جزو گام های قانونی این پروسه هستند. به عنوان مثال کسب مجوز صادرات محصولات غذایی یکی از مهمترین گام های قانونی است که بدون طی کردن آن قادر به صادرات محصولات غذایی نخواهید بود.

با این حال برخی گام ها نیز در عین حال که جزو مراحل قانونی به حساب نمی آیند اما بسیار تخصصی هستند. به عنوان مثال تحقیقات بازار و برقراری ارتباط با زنجیره های تامین در کشورهای خارجی، انجام مکاتبات به شکل رسمی، آشنایی قوانین گمرک، آشنایی با نرخ تعرفه ها و شیوه پرداخت آن ها، مذاکرات فروش و نیازسنجی بازار و ارتباط با زنجیره های پخش همگی جزو مواردی هستند که در پروسه صادرات محصولات غذایی باید طی شوند.

کسب مجوز صادرات محصولات غذایی نیازمند تخصص و تجربه بالایی می باشد. بنابراین از تولید کنندگان به ویژه تولیدکنندگان نوپا توقع نمی رود که بتوانند این اقدامات را همراستا با فرآیند تولید انجام دهند. در نتیجه بهترین توصیه ای که می توان به مجموعه های تولیدی داشت این است که پروسه اخذ مجوز صادرات محصولات غذایی را به مجموعه های حرفه ای و کارگزاران خبره بسپارند. مجموعه پایا یکی از حرفه ای ترین ها در زمینه اخذ مجوز صادرات محصولات غذایی می باشد. این مجموعه با دارا بودن تیمی متشکل از اعضای خبره،قادر به اخذ مجوز صادرات محصولات غذایی در سریع ترین زمان ممکن برای شما می باشد.

اخذ مجوز صادرات محصولات غذایی نیاز به آشنایی با قوانین کشور مقصد دارد این قوانین همانطور که می دانید در هر کشوری متفاوت هستند. از طرفی ممکن است برای صادرات انواع محصولات غذایی نیاز به طی کردن مراحل مختلفی داشته باشید. به عنوان مثال پروسه اخذ مجوز صادرات خرما ممکن است متفاوت از پروسه اخذ صادرات کنسرو باشد.

یکی از مهمترین اقدامات در راستای کسب مجوز صادرات محصولات غذایی، اخذ کارت بازرگانی می باشد. این کارت باید به نام شخصی باشد که فرآیند صادرات را انجام می دهد. اخذ گواهی بهداشت و قرنطینه، اخذ گواهی استاندارد و تهیه صورت عدل بندی از دیگر مراحلی می باشد که باید برای اخذ مجوز صادرات محصولات غذایی طی شود.

صادرات

شرایط صادرات محصولات غذایی

صنعت مواد غذایی یکی از مهمترین صنایعی است که در کل جهان نرخ سودآوری آن به شدت بالاست. به همین دلیل تولیدکنندگانی که قدم در عرصه محصولات غذایی می گذارند بسیار مشتاق صادرات هستند. صادرات محصولات غذایی می تواند کمک بزرگی به تولیدکنندگان نمایند تا خود را در بازار جهانی معرفی کنند و مشتریان وفادار از سرتاسر جهان پیدا کنند. برند سازی یکی از مهمترین مزایای صادرات محصولات غذایی است. بهتر شدن شرایط صادرات محصولات غذایی در ایران نشان از این دارد که محصولات غذایی در ایران تا چه حد با رشد و افزایش کیفیت مواجه بوده اند.

لازمه اخذ مجوز صادرات محصولات غذایی در کشورهای مختلف طی کردن تست های بهداشت و کنترل کیفی محصولات است. مطمئنا هر کشوری برای سلامت افراد جامعه خود سیاست های خاصی را مبذول می نماید. بنابراین برای اینکه محصول غذایی یک تولید کننده قادر به ورود به خاک یک کشور شود باید استانداردهای خاصی را دارا باشد که در طی تست های بهداشت مشخص خواهد شد. این در واقع یکی از مهمترین شرایط صادرات محصولات غذایی می باشد که تولیدکنندگان باید بدان توجه داشته باشند.

صادرات

نحوه صادرات محصولات غذایی

صادرات محصولات غذایی مانند صادرات هر کالای دیگری رویه های قانونی خاص خود را دارد. بهترین نحوه صادرات محصولات غذایی، صادرات به شیوه غیر مستقیم است. نوع دیگری از صادرات محصولات غذایی وجود دارد که به آن صادرات مستقیم گفته می شود. در صادرات مستقیم تولید کننده با تقبل نمودن تمام هزینه ها، صفر تا صد روند صادرات محصولات غذایی را به تنهایی انجام می دهد. از بازاریابی گرفته تا مذاکرات و مکاتبات رسمی و تحقیقات بازار و بسته بندی و ارسال. اما این نحوه صادرات محصولات غذایی برای هر تولید کننده ای مقدور نیست. بهترین شیوه برای صادرات محصولات غذایی، شیوه غیر مستقیم می باشد. این شیوه از صادرات محصولات غذایی دارای ریسک بسیار پایینی می باشد و می تواند برای مجموعه هایی که تازه فعالیت خود را در زمینه تولید مواد غذایی آغاز کرده اند یک انتخاب عالی باشد.

یکی از بهترین راهکارها زمانی که حجم فروش در بازارهای داخلی کاهش یافته است این می باشد که تولیدکنندگان به فکر صادرات محصولات غذایی بیفتند. بسیار مهم است که نحوه صادرات محصولات غذایی به کشورهای خارجی به گونه ای باشد که شما از بازارهای داخلی غافل نشوید. در نتیجه بسیار مهم است که نکات مهم در ارتباط با این موضوع را بدانید و رعایت کنید. بررسی منابع مالی برای کسب اطمینان از بابت برآمدن از پس تمام تعهدات، یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در راستای صادرات محصولات غذایی انجام شود.

برای اخذ اطلاعات بیشتر در زمینه صادرات مواد غذایی و سوپرمارکتی با مجموعه پایا در ارتباط باشید.

صادرات محصولات غذایی با انواع تجهیزات مختلف مانند کانتینر، کشتی و هواپیماهای باربری ممکن است صورت پذیرد. بسیار مهم است که صادرات محصولات غذایی را با استفاده از سیستم ها و تجهیزاتی انجام دهید که کمترین آسیب احتمالی به بار مواد غذایی وارد شود. بررسی شرایط آب و هوایی، شرایط مواد غذایی از لحاظ فساد و مباحث مالی از مهمترین اقدامات در راستای صادرات محصولات غذایی می باشد.

نحوه صادرات محصولات غذایی ممکن است برای بسیاری از شرکت های تولیدی مبهم و ناشناخته باشد. ممکن است شما به عنوان یک مجموعه تولید کننده شرایط و قوانین مالی را از لحاظ بین المللی بلد نباشید. جابجای پول، پرداخت هزینه ها، تسویه تعرفه ها و مراودات مالی بایستی همگی از طریق حساب های بین المللی صورت پذیرد. در نتیجه اگر در این راستا تجربه کافی ندارید لازم است که از تخصص و مهارت کارشناسان خبره کمک بگیرید. کارشناسان ما در مجموعه پایا با اشراف کامل به نحوه صادرات محصولات غذایی، شما را در صفر تا صد این مسیر پر پیچ و خم یاری خواهند داد.

قیمت صادرات محصولات غذایی

همانطور که گفته شد یکی از بهترین راهکارها به ویژه زمانی که فروش محصولات تان در بازارهای داخلی کاهش یافته و نرخ فروش افت کرده، صادرات محصولات غذایی است. صادرات محصولات غذایی زمانی توجیه اقتصادی دارد که بدانید سود حاصل شده از فروش محصولات در خارج از مرزها، بیش از هزینه ای می باشد که قرار است پرداخت کنید. قیمت صادرات محصولات غذایی به پارامترهای مهمی بستگی دارد. یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت صادرات محصولات غذایی هزینه بازاریابی و کشف مشتری می باشد. شما به عنوان یک تولید کننده باید به خوبی بدانید که در بازارهای خارجی اوضاع از چه قرار است؟ 

نرخ تقاضا برای خرید محصولات شما چگونه است؟ کدام بازارها پتانسیل بیشتری برای فروش محصولات غذایی شما دارند؟ رقبای شما در بازارهای خارجی کدام برندها هستند و در عرضه محصولات غذایی مشابه محصولات شما چه اقداماتی انجام می دهند؟ بررسی تمامی این مواد در قالب بازاریابی و تحقیقات بازار صورت می پذیرد. هزینه ای که باید در این راستا پرداخت کنید یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در قیمت صادرات محصولات غذایی می باشد.

بسته بندی محصولات از دیگر هزینه هایی می باشد که قیمت صادرات محصولات غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد. مطمئنا تولیدکنندگان برای صادرات محصولات غذایی خود به سایر کشورها باید بسته بندی هایی مطابق با فرهنگ و سلیقه مشتریان همان مرز و بوم ارائه دهند. به عنوان مثال ممکن است بسته بندی های خرما که در کشور ما ایران عرضه می شود برای مصرف کنندگانی که در ترکیه یا آلمان هستند جالب نباشد. 

از طرفی اطلاعاتی که روی بسته بندی ها چاپ می شود باید مطابق با زبان اصلی همان کشوری باشد که قرار است محصولات به آنجا صادر گردد. بی شک هزینه بسته بندی مورد مهمی است که قیمت صادرات محصولات غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

هزینه های مربوط به بیمه بار نیز جزو مواردی هستند که قیمت صادرات محصولات غذایی را تحت تاثیر قرار می دهند. هزینه بیمه یکی از هزینه های اصلی و حذف نشدنی است. این هزینه بهتر است به طور دقیق محاسبه شود چرا که بدون شک بایستی در انتهای فرآیند صادرات محصولات غذایی پرداخت گردد.

موضوع قیمت گذاری کالا موضوع دیگری است که بحث آن در حیطه قیمت صادرات محصولات غذایی مطرح می شود. سیاست های خاصی برای تعیین قیمت محصولات صادراتی وجود دارد. این قیمتگذاری تحت نظارت واحدهای مالی مانند بانک و سایر ارگان های مربوطه تعیین می شود. با این حال طی شدن این پروسه به تنهایی نیاز به پرداخت هزینه دارد. در نتیجه هزینه قیمت گذاری محصول و کارشناسی شدن این هزینه نیز به هزینه های صادرات محصولات غذایی اضافه خواهد شد.

نحوه صادرات

مراحل صادرات محصولات غذایی

صادرات محصولات غذایی پروسه پیچیده ای است به همین دلیل بسیاری از شرکت های تولیدکننده مواد غذایی و شرکت های پخش ترجیح می دهند که صادرات غیر مستقیم را انتخاب کنند. صادرات غیر مستقیم محصولات غذایی توسط شرکت های کارگزار انجام می شود و بی شک می تواند هزینه های محصولات غذایی ایران را کاهش دهد. مراحل محصولات غذایی ایران در این شرکت ها به طور متوالی و با دقت انجام می شود. یکی از مهمترین مراحل صادرات محصولات غذایی اجرای تحقیقات بازار و بازاریابی در کشورهای مقصد می باشد. 

شما به عنوان یک تولید کننده مواد غذایی باید تحقیقات بازار را به خوبی در بازارهای محلی کشور مقصد انجام دهید. این تحقیقات شامل نرخ تقاضا برای خرید محصولات غذایی، نیازسنجی های بازار، بررسی ذائقه و سلیقه مشتریان، تحلیل رقبا در بازارهای خارجی، تعیین نرخ فروش محصولات، حجم مورد نیاز بازار برای صادرات مواد غذایی و بررسی فرهنگ و بوم شناسی می شود. بسیار مهم است که این مرحله به دقت انجام شود. چنانچه تحقیقات بازار را با هدف کسب سودآوری انجام دهید بی شک می توانید در کنار سایر رقبا در بازارهای خارجی بدرخشید.

قیمت صادرات

از دیگر مراحل صادرات محصولات غذایی، شامل مرحله ارتباط با تامین کنندگان خارجی، ارتباط با عناصر کلیدی در چرخه فروش، اجرای مکاتبات اداری، انجام مذاکرات فروش و عقد قرارداد می باشد. بسیار مهم است افرادی که این مراحل از مراحل صادرات محصولات غذایی را انجام می دهند اشراف کافی به حقوق تجارت بین الملل داشته باشند و قادر به برقراری ارتباط با فروشندگان خارجی باشند.

مرحله دیگری از مراحل صادرات محصولات غذایی که بسیار حائز اهمیت میباشد پرداخت هزینه ها از طریق حساب های بین المللی است. هزینه ها باید به طور دقیق و حساب شده از طریق این حساب ها پرداخت شوند. هزینه بیمه، هزینه های حمل و نقل و سایر هزینه ها مانند تعرفه های گمرکی از این طریق پرداخت خواهند شد.

یکی از مراحل مهم در پروسه صادرات محصولات غذایی، بسته بندی محصولات می باشد. بسته بندی و لیبل زنی محصولات باید طبق قوانین کشور مقصد صورت پذیرد. بسیاری از مجموعه های تولید کننده خط تولید مجزا برای بسته بندی محصولات ندارند به همین دلیل این امر مهم را به سایر شرکت های کارگزار می سپارند.

شاید به جرات بتوان گفت که از مهمترین مراحل صادرات محصولات غذایی مراحل اخذ گواهی ها می باشد. در ابتدا باید اقدام به اخذ کارت بازرگانی نمایید. سپس باید مجوز صدور کالا را دریافت کنید. دریافت گواهی استاندارد، دریافت لیست صورت عدل بندی، گواهی بهداشت و قرنطینه، گواهی انرژی اتمی و گواهی های مربوط به تست کنترل کیفی همگی از جمله مهمترین اسناد و مدارکی هستند که برای صادرات محصولات غذایی باید دریافت گردد.

هزینه صادرات محصولات غذایی

صادرات محصولات غذایی هزینه ای را در بر دارد که اگر این هزینه کمتر از سود حاصل از فروش محصولات باشه به جرات می توان گفت که شما در این معامله سود خواهید کرد. اما به راستی هزینه صادرات محصولات غذایی به چه عواملی بستگی دارد؟ چرا برخی از مجموعه های تولید کننده به هیچ قیمتی حاضر به پرداخت این هزینه نیستند و آن را یک ریسک بزرگ می دانند؟ درست است؛ این مجموعه ها هیچ دید شفافی در مورد هزینه ها ندارند. بنابراین از این هزینه ها یک غول ساخته اند. غولی که ممکن است هر لحظه بیزینس آن ها را زمین بزند. در حالی که به راحتی می توان با بررسی عوامل تاثیر گذار روی هزینه صادرات محصولات غذایی، این هزینه را شفاف سازی نمود.

هزینه صادرات محصولات غذایی قبل از هر چیز به حجم صادرات شما بستگی دارد. طبیعتا هر چه حجم صادرات افزایش پیدا کند، هزینه های بسته بندی و حمل و نقل و بیمه نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین با افزایش حجم بار، هزینه صادرات محصولات غذایی بیشتر می شود. اما دقت داشته باشید که از طرف دیگر به دلیل بالا بودن حجم صادرات، سود حاصله نیز بیشتر خواهد شد. در نتیجه این هزینه بی شک در آینده جبران خواهد شد.

هزینه دیگری که شامل هزینه صادرات محصولات غذایی می شود، هزینه تعرفه های گمرکی می باشد. این هزینه ها در پروسه صادرات محصولات غذایی باید پرداخت شوند. مسافت کشور مبدا و مقصد موضوع مهم دیگری است که می تواند هزینه صادرات محصولات غذایی را دستخوش تغییر نماید. به عنوان مثال صادرات به کشور ترکیه هزینه متفاوتی نسبت به صادرات به کشوری مانند آلمان یا ایتالیا دارد. طبیعتا با بیشتر شدن مسافت هزینه نیز بالا می رود.

مورد مهم دیگری که باید در خلال هزینه صادرات محصولات غذایی به آن اشاره کنیم قوانین کشوری است که محصولات غذایی در حال صادر شدن به آنجا می باشند. هر کشور دارای قوانینی خاص خود در حوزه صادرات و واردات می باشد و این قوانین بی شک دامنگیر حیطه هزینه ها نیز خواهد شد. در نتیجه می توان قوانین صادراتی را نیز جزو مهمترین موارد موثر در هزینه صادرات محصولات غذایی دانست.

هزینه اخذ گواهی های لازم برای صادرات محصولات غذایی، مهمترین هزینه هایی هستند که امکان حذف آنها به هیچ طریق ممکن نیست. هزینه اخذ مجوز صادرات، هزینه اخذ کارت بازرگانی، هزینه اخذ گواهی استاندارد، هزینه لیست صورت عدل بندی، هزینه گواهی بهداشت و قرنطینه، هزینه گواهی انرژی اتمی و هزینه های گمرکی همگی جزو هزینه محصولات غذایی ایران محسوب می شوند. شما می توانید برای اطلاع دقیق از این هزینه ها و همچنین دریافت مشاوره تخصصی با کارشناسان ما در پایا تماس حاصل نمایید. متخصصین ما در پایا شما را در راستای کاهش هزینه محصولات غذایی ایران و بهینه سازی هزینه ها یاری خواهند داد.

 مراحل صادرات

صادرات محصولات غذایی ایران

یکی از بزرگترین شانس هایی که مجموعه های تولید و پخش مواد غذایی در ایران دارند این است که بازار خوبی برای صادرات محصولات غذایی ایران در کشورهای همسایه وجود دارد. در ایران می توان به انواع محصولات غذایی مشتری پسند از جمله خرما، پسته، زعفران و برنج دسترسی داشت. محصولات غذایی ایران حلال، بهداشتی، تمیز و خوش طعم هستند و تقریبا باب طبع هر ردی در هر کجای دنیا می باشند. بنابراین با صادرات محصولات غذایی ایران می توان سود زیادی را برای مجموعه های تولید و پخش مواد غذایی متصور شد. 

شما می توانید با بهره گیری از خدمات ارزنده شرکت های کارگزار در حوزه صادرات محصولات غذایی ایران اقدام به فروش محصولات غذایی خود در خارج از مرزها نمایید. این محصولات بی شک بازار خوبی در کشورهای خارجی دارند و می توانند نرخ فروش شما را از این رو به آن رو کنند. شرکت پایا در این مسیر همراه شما خواهد بود.

صادرات محصولات غذایی در ایران

یکی از خوبی های صادرات محصولات غذایی در ایران ایجاد روابط اقتصادی و سیاسی پایدار ایران با سایر کشورهای حوزه می باشد. صادرات مواد غذایی در ایران صرفا به کشورهای همسایه صورت نمی پذیرد. بسیاری از کشورهای حوزه دور نیز از محصولات غذایی ایران بهره مند می شوند. صادرات محصولات غذایی در ایران می تواند کمک زیادی به برندسازی کند. مجموعه های تولیدکننده مواد غذایی برای اینکه برند خود را به جهانیان معرفی کنند می توانند کم کم فروش و صادرات را از کشورهای همسایه آغاز کنند و سپس به کشورهای دور تر نیز ارسال داشته باشند. بسیاری از برندهای مواد غذایی در ایران که امروزه روز به شهرت زیادی رسیده اند این شهرت را از طریق صادرات محصولات غذایی در ایران کسب کرده اند.

مجموعه پایا به عنوان یکی از قوی ترین مجموعه های فعال در حوزه صادرات محصولات غذایی در ایران به مجموعه های تولید کننده مواد غذایی کمک می کند تا بتوانند برند خود را به سایر کشورها صادر کنند و سهم قابل توجهی از بازار را در سایر کشورها نصیب خود کنند. شما می توانید طی تماس با کارشناسان پایا از مشاوره تخصصی بهره مند شوید.

با تیم ما در تماس باشید

با پر کردن فرم زیر میتوانید از مشاوره رایگان و تماس مشاوران ما بهره مند شوید.

درخواست شما با موفقیت ارسال گردید!
در ارسال درخواست مشکلی رخ داده است. لطفا فرم را به دقت تکمیل نمایید.