تغییر قیمت کالاهای اساسی در ۶ ماه

طی شش ماه گذشته قیمت رب گوجه فرنگی با افزایش ۸۸ درصدی بیشترین افزایش قیمت و سیمان خاکستری با افت ۳۷ درصدی بیشترین کاهش قیمت را داشته است.

طی شش ماه گذشته قیمت رب گوجه فرنگی با افزایش ۸۸ درصدی بیشترین افزایش قیمت و سیمان خاکستری با افت ۳۷ درصدی بیشترین کاهش قیمت را داشته است. بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار کشور منتهی به اول بهمن ماه که از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان منتشر شده، از بین ۵۲ کالایی که در ۹ گروه بررسی شده‌اند، قیمت ۴۸ کالا در شش ماه گذشته بین دو (روغن مایع و لاستیک پراید) تا ۸۸ (رب گوجه) درصد افزایش و قیمت چهار کالا بین ۱۰ (تیرآهن) تا ۳۷ (سیمان خاکستری) درصد کاهش یافته است.

مطابق آمارها، قیمت گروه محصولات پروتیینی شامل گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت گوسفند و گوساله و گوسفند و گوساله زنده در ابتدای ماه جاری نسبت به ۶ ماه قبل بین ۵ تا ۱۷ درصد افزایش یافته است. بر این اساس طی شش ماه گذشته قیمت هر کیلو تخم مرغ و گوشت گوساله هرکدام با ۱۷ درصد افزایش به حدود ۲۴ هزار و ۶۰۰ و ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. همچنین در این مدت قیمت هر کیلو گوساله زنده ۸ درصد، گوشت گوسفندی ۷ درصد و گوشت مرغ تازه و گوسفند زنده هر کدام ۷ درصد افزایش داشته و به ۵۵ هزار و ۸۰۰، ۱۳۶ هزار، ۲۹ هزار و ۷۰۰ و ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.  

همچنین طی شش ماه گذشته گروه لبنیات شامل انواع شیر، پنیر و کره بین ۱۸ تا ۳۱ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش مربوط به قیمت پنیر به قیمت ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان به ازای ۴۰۰ گرم بوده است. بر این اساس قیمت هر کیلو شیر خام، شیر استریل پاکتی و شیر پاستوریزه بطری به ترتیب با ۲۶، ۲۳ و ۱۸ درصد افزایش نسبت به شش ماه قبل به حدود لیتری ۶۷۰۰، ۱۶ و ۱۲ هزار تومان رسیده است. قیمت کره ۱۰۰ گرمی نیز با افزایش ۲۲ درصدی طی شش ماه به نزدیک ۱۳ هزار تومان رسیده است.  

افزایش قیمت قند، شکر و چای نیز طی شش ماه گذشته پنج تا ۱۸ درصد بوده است. در این مدت قیمت هر کیلو قند ۵ درصد، شکر فله ۱۱ درصد، شکر بسته‌بندی ۱۸ درصد، و انواع چای بین ۱۱ تا ۱۷ درصد افزایش یافته و به حدود ۱۹ هزار و ۳۰۰، ۱۶ هزار و ۶۰۰، ۱۷ هزار و ۲۰۰ و ۱۲۴ تا ۱۳۱ هزار تومان رسیده است 

در این میان از بین انواع روغن، قیمت روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی با ۱۳ درصد کاهش در شش ماه گذشته به حدود ۸۰ هزار تومان رسیده است. اما قیمت روغن مایع آفتابگردان معمولی و سرخ کردنی هر کدام ۲ درصد افزایش یافته و به حدود ۱۴ و ۱۳ هزار تومان رسیده است.  

بررسی قیمت گروه کالایی غلات و حبوبات شامل انواع برنج، ماکارونی و حبوبات در شش ماه گذشته نیز حاکی از افزایش ۸ تا ۷۱ درصدی قیمت این کالاهاست. بر این اساس برنج ایرانی یعنی هاشمی و طارم با ۶۸ و ۷۱ درصد افزایش طی شش ماه گذشته به ۶۲ تا ۶۴ هزار تومان رسیده، اما این افزایش قیمت در برنج خارجی شامل هندی و پاکستانی کمتر یعنی حدود ۱۹ و ۱۷ درصد بوده و قیمت این دو محصول در بهمن ماه امسال به ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان رسیده است. قیمت ماکارونی ۵۰۰ گرمی نیز با ۳۳ درصد افزایش در این مدت به حدود ۸۸۰۰ تومان رسیده است.  

از بین انواع حبوبات نیز در شش ماه گذشته قیمت لپه، نخود، لوبیا چیتی و عدس به ترتیب ۸، ۲۲، ۲۶ و ۳۸ درصد افزایش یافته است. به‌طوری که در ابتدای ماه جاری قیمت انواع حبوبات یاد شده در محدوده ۳۹ تا ۴۷ هزار تومان بوده است.